چگونه با سخنان خود دیگران را متقاعد کنیم

ایجاد تأثیر مثبت بر روی دیگران در هنگام صحبت کردن مورد علاقه همگان است به همین دلیل باید در هنگام صحبت کردن به سخنان خود اعتقاد داشته باشید این مسئله باعث می شود که مخاطبان با شما همراه شده و در نهایت به آنچه می گویید باور پیدا کنند. متقاعدکردن، از مهارت‌هایی است که همه‌ی افراد باید آن را یاد بگیرند تا بتوانند برای رسیدن به اهداف خود در زندگی اجتماعی، دیگران را با خود همراه کنند.

اما درحقیقت افراد کمی هستند که می توانند با سخنان خود دیگران را متقاعد کنند متقاعد کردن دیگران معمولاً کار دشواری است، مخصوصاً اگر دلیل مخالفت آنها را ندانید. برای شروع باید دیدگاه‌ها و ‌نظرات خود را با مخاطب در میان بگذارید و به ‌گونه ‌ای در مورد برنامه‌های خود با آنها صحبت کنید که چاره‌ ای جز موافقت نداشته باشند.

و این مسئله جزء مهارت هایی است که همه افراد باید آن را یاد بگیرند.

روش هایی که به وسیله آن ها می توان دیگران را متقاعد کرد

اثر ارّابه ‌ی موسیقی

اثر ارابه‌‌ی موسیقی، بر این اصل استوار است که هیچکس دوست ندارد از جمع طرد شود و یا سخنانش نادیده گرفته شود. وقتی نظرات خود را طوری بیان می کنید که گویی افراد زیادی با آن موافق هستند، در واقع سعی می کنید که مخاطبان را با خود همراه کنید و این یکی از روش های مورد علاقه سیاستمداران می باشد.

 مثلا فرض کنید یکی از اهالی سیاست در کانادا در سخنرانی خود بگوید: «مردم کانادا می خواهند…». اکنون باید پرسید که او از کجا می ‌داند مردم کانادا چه چیزی می‌خواهند؟ حقیقت این است که وی اصلا در این زمینه اطلاعی ندارد. اما از این روش برای جلب توجه و تأثیرگذاری بر مخاطب استفاده می‌کند. وقتی مردم حس کنند که افراد دیگری نیز با آنها هم‌عقیده‌ هستند با مقاومت کمتری سخنان شخص گوینده را قبول می‌کنند.

پس اکثر مردم ترجیح می‌دهند راهی را انتخاب کنند که بقیه هم با آن موافق هستند.

«خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو»

شفاف سخن بگویید

با شفاف و صریح صحبت کردن پیام را به طور مستقیم به مخاطب می رسانید. اگر از مبهم ‌گویی و در لفافه سخن ‌گفتن، بپرهیزید و یاد بگیرید که صریح باشید و حرف خود را بدون تعارف و رودربایستی بزنید، تأثیر شگفت ‌انگیز آن را بر روی مخاطب خود خواهید دید اما اگر حرف خود را به شیوه ای  بیان کنید که جدی و      واقعی به نظر برسد، ولی واقعیت امر چیز دیگری باشد، مخاطبان شما خیلی زود متوجه می‌شوند. به همین خاطر حرفی که صریح و شفاف بیان شود، بهتر از سوی مخاطبان پذیرفته می ‌شود.

طبعی شوخ‌ داشته باشید

وقتی می‌خندید، احساس خوبی دارید. وقتی حس خوبی دارید، لبخند می‌زنید. خوش ‌خُلق بودن، توجه‌ دیگران را جلب  می کند و تأثیر کلام شما را در مخاطب، افزایش می ‌دهد. شوخ طبعی یکی از روش های قدرتمند برای جلب توجه و متقاعد کردن دیگران است.

ایده های خود راتکرار کنید

اگرکلمات، صداها و تصاویر برای تأکید بر موضوع اصلی، بارها تکرار شوند، اثر مطلوبی بر شنونده دارند.      تأثیر این تکرار کلام، تصویر و یا هر ایده‌ ی دیگری کاملاً بستگی به گوینده دارد.

از قانون «تکرار سه‌ باره» استفاده کنید

اگر سخنی را سه بار تکرار کنید‌‌‌، تأثیر گذاری آن بیشتر می‌شود. استفاده از روش‌های متفاوت در هر بار تکرار    پیام، نشانه ‌ی قدرت گوینده سخن است و این امکان را می‌ دهد تا سخنران، نظرات خود را کاملتر بیان کند و بر   روی نکات مهم، تمرکز بیشتری داشته باشد. این روش، قدرت به‌ خاطرسپاری پیام را در مخاطبان افزایش می ‌دهد.

صمیمانه رفتار کنید

با صدایی خوشایند، گرم و صمیمی، حس اطمینان را در مخاطب به ‌وجود آورید. این مسئله باعث می شود که  مخاطبان، احساس صمیمت بیشتری ‌کنند. همه دوست دارند احساس صمیمیت را تجربه کنند و همین امر موجب  می شود که نفوذ کلام را افزایش دهد.

کاریزماتیک باشید

افرادی که سعی در متقاعد کردن دیگران دارند، باید ظاهری جذاب، محکم و مطمئن داشته باشند. این مسئله در پیام‌های سیاسی نمود بیشتری دارد. مردم، اغلب از رهبران کاریزماتیک پیروی می‌کنند، حتی زمانی که با مواضع آنها مخالف هستند. مردم کانادا در چند دهه‌ ی پیش عاشق مردی به نام پیر ترودو شدند که با بیان شیوا و جذاب خود توانسته بود، فضای سیاسی کانادا را به تسخیر خود درآورد.

با کمک مشاهدات، پیش‌بینی کنید

گاهی اوقات، افراد برای متقاعد کردن دیگران از چند واقعیت کوچک، نتایج بزرگی می‌گیرند. وقتی عاملی قابل پیش‌بینی است، احتمال وقوع آن نیز وجود دارد پس مردم آن را باور می‌کنند. اطمینان از امکان وقوع یک    موضوع، موجب ترغیب دیگران به باور موضوع مورد نظر می‌شود.

از مخاطب خود تعریف کنید

تملق گویی، تعریف و تمجید از مخاطب یکی از راه‌هایی است که افراد، معمولاً برای ترغیب و متقاعد کردن دیگران انتخاب می‌کنند. مثلاً با گفتن جملاتی چون «شما سخت کار می‌کنید، پس لایق بهترین ‌ها هستید» تلاش می‌کنند توجه مخاطب را به خود جلب کنند. مردم عاشق ستوده ‌شدن هستند.

مفاهیم کلی همیشه جواب می ‌دهند

لغاتی مانند دموکراسی، آزادی، برابری یا پیشرفت، اغلب برای ترغیب دیگران به کار گرفته می‌شود. این لغات، مفاهیمی کلی و مثبت دارند که اکثر افراد آن را قبول دارند. به‌ کار بردن این مفاهیم در کلام به مخاطب کمک می‌کند تا دیدگاه شما را قبول کند.

حرف تازه‌ ای بزنید

مردم جذب ایده‌هایی می‌شوند که درخشان و کاملاً جدید باشند. حتی اگر ایده‌ی شما نو نباشد، باز ارزش آن را دارد که  ظاهری تازه به آن ببخشید. می‌توان ایده ای قدیمی را به مخاطبان جدید یا به شیوه ‌ای نو به آن ها ارائه کرد.

قدرت نوستالژی

افراد از این روش استفاده می‌کنند تا تداعی ‌کننده ‌ی خاطرات خوش مخاطبان در زمان گذشته باشند. ایجاد حس دل ‌تنگی و تداعی خاطرات و تجربه‌های خوش گذشته برای افراد مختلف به ‌ویژه سالمندان، می‌تواند در متقاعد   کردن و ترغیب مخاطبان، بسیار مؤثر باشد.

استفاده از پرسش‌های تأکیدی

پرسش تاکیدی یا همان استفهام انکاری زمانی که موضوعی را در قالب یک پرسش، مطرح کنید، بدون آنکه به ‌دنبال پاسخ مشخصی برای پرسش باشید. در حقیقت پرسش‌های تأکیدی نیاز به پاسخ ندارند، چون پاسخ کاملاً مشخص است و مخاطبان نیز با آن موافقند. به عنوان مثال: کیست که به آب نیاز نداشته باشد؟

مقایسه کردن

در این روش معمولاً دو چیز با هم مقایسه می‌شود. سخنرانان از این روش برای مقایسه بین موضوع جدید و موضوعی که برای مخاطب، آشنا و شفاف است، استفاده می‌کنند. مزیت استفاده از این روش آن است که ایده‌های مختلف را می‌توان در عبارتی کوتاه یا با بیان چند کلمه، توضیح داد.